CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »
Google

marți, 26 februarie 2008

Raffaello Sanzio(1483-1520)


Nascut in ,,Inima verde a Italiei" in Urbino, Rafael va studia pictura la inceput pictura cu Pietro Perugino iar apoi si-a completat pregatirea la atelierul lui Pinturicchio.In 1505 se afla in Florenta ,unde studiaza timp de 4 ani dupa maestrii picturii florentine din Quattrocento si unde are totodata ,revelatia operei lui Leonardo si Michelangelo.In 1508 ,el ajunge la Roma ,unde , recomandat de unchiul sau ,ilustrul arhitect Bramante,este primit in serviciul papei Iuliu al II-lea,care il invita sa decoreze frescele Palatului Vaticanului.Mesajele artei sale par a se intalni cu cele ale filozofiei lui Platon si cu cele ale spiritul clasic al artei grecesti.
Compozitiile se scucced si uimesc pe cei din jur .Compozitia ,,Scoala din Atena" precum si ,,Panasul" , ,,Incendiul din Borgos" ,sunt in continuate cu fresce tot mai savant compuse ,culminate cu ,,Liturghia din Bolsena".Stanzele(vechile apartamente ale papei Nicolae al V-lea de la Vatican) devin locuri de exaltare a admiratiei generale, datorita frescelor pictate de Rafael.
La 37 de ani Rafael moare dar lasa in urma sa multe lucrari.Creatia lui Rafael desfasurata in cadrul picturii pe sevalet in cel al picturii monumentale precum si in cadrul arhitecturii,a cultivat reperele unui clasicism,caruia nu ia lipsit emotia si sentimentul dar nici naturaletea si spontaneitatea.
In grupul lucrarilor pe sevalet se incadreaza si madonele,niste capodopere ale lui Rafael: ,,Madona Sixtina", ,,La belle jardiniere", ,,Madona del Granduca", ,,Madona cu sticletele", ,,Madona Conestabile", ,,Madona Pitti".
In compozitia ,,Madona Sixtina ",Rafael nunta descret influienta lui Michelangelo si viitoarea solutie a Structurilor Baroce prin interventia planului oblic in partea inferioara a lucrarii.
Portretele pe care lea pictat Rafael sunt la fel de valoroase :,,Baldassare Castiglione",,,Papa Leon alX-lea cu nepotii".Privirea lui Baldassare este patrunzatoare ,in ochii lui se citeste tristetea dar totusi nepasarea fata de ce va urma.In domeniul arhitecturii ,Rafael a proiectat numeroase palate,curti si gradini ale palatelor precum si Catedrala San Pietro din Roma
Pictor ,monumentalist,decoratorsi arhitect,Rafael, cel mai tanar dintre titanii Renasteriima fost unul dintre marii creatori si umanisti ai culturii plastice a Italiei secolului al XVI-lea.Genialul poet al madonelor ,stralucitul portratist al figurilor politice si intelectuale ale vremii,savantul compozitor al frescelor Stanzele din vatican,Raffaello Sanzio va incununa sintezele picturii universale cu sentimentul marilor linisti si al armoniei ideale.

miercuri, 20 februarie 2008

Michelangelo Buonarroti(1475-1564)



In constelatia marilor personalitati ale artelor si culturii lumii, Renasterea italiana a secolului al XV-lea,il situeaza pe Michelangelo in grupul titanilor ,alaturi de Leonardo,Tizian si Rafael.
La 16 august 1501 ,in Piata Domului ,unde se afla blocul de marmura de Carrara, inalt de 5,50 metrii,partial atacat si slefuit,Michelangelo se apuca de lucru,pentru ca 3 ani mai tarziu ,la 8 iunie 1504 David sa fie terminat si asezat in Piata Signoriei la poarta Palatului Signoriei.David fiinta desavarsita ,Expresie a tineretii lui Michelangelo si a Renasterii este o armonie deplina intre frumusetea fizica si cea spirituala .
Michelangelo sculpteza cu mari eforturi doua ansamble funerare :,,Mormantul Papei Iuliu al II-lea,amplasat in interorul Biseici San Pietro in Vicoli,pt care arealizat sulpturiile :,,Moise", ,,Invingatorul",Sclav refuriat" si ,,Sclav murind".
Al doilea ansamblu funerar este destinat familii Medici din Florenta,pt acestia Michelangelo sculpteaza alegoriile ,,Ziua si Noaptea'' si ,,Aurora si Crepusculul"
,,Portretul lui Brutus'' ,grupurile materne,,Madona si pruncul" si ,,Madona din Bruges"vor incheia creatia de sculptura a lui Michelangelo,acestora alaturandu-se si grupurile de Pieta: Pieta din basilica San Piero ,Pieta Palestrina din Florenta ,Pieta Rondanini din Milano,ultima capodopera la care sculptorul a lucrat inainte de a muri.
In pictura ,Michelangelo a realizat frescele Capelei Sixtine din Vatican,respectiv;Bolta Capelei, ,,Geneza lumii", ,,Crearea lui Adam" , ,,Crearea Evei si ,,Pacatu original".Tot la Capela Sixtina , Michelangelo a pictat pe peretele absidei ,,Judecata de Apoi"
In arhitectura marea ceatie a fost cupola Catedralei San Pietro din Roma dar si altele cum ar fii: Palatul Farnese ,Cappella Medici, Biblioteca Laurentiana.
Opera sa prodigioasa ,de arhitect ,sculptor si pictor,marcheaza secolul al XV-lea si arta universala cu principii si concepte fundamentale,cu gradoarea si respiratia geniului.

marți, 19 februarie 2008

Leonardo da Vinci(1452-1519)


Nascut la mijlocul secolului al XV-lea la Vinci,un burg cu natura poetica din aproprierea Florentei,Leonardo a murit langa Amboise,omagiat si regretat de regele FranciscI.
Desi Leonardo face parte din aceeasi generatie cu Botticelli,Piero della Francesca ,Carpaccio gandirea si experientele sale plastice au marcat un imens pas inainte fata de estetica si idealurile contemporanilor.
La 17 ani ,in 1469, Leonardo se afla ucenic la atelierul lui Verrocchio.Inca din aceasta etapa de inceput ,el a creat celebrul sau inger ,detaliu in compozitia pictata de Verrocchio,,Botezul lui Hristos".In jurul varstei de 30 de ani ,leonardo crea portretul Ginevrei dei Benci,si compozitia ,,Inchinarea magilor".
In anul 1489 Leonardo da Vinci a pictat ,,Cina cea de Taina",compozitia fiind imaginata intr-un spatiu desavarsit ca rigori matematice si supusa unei perspective geometrice.Ecranele luminoase ale ferestrelor evidentiaza in centru compozitiei figura lui Iisus,ca presenta esentiala a gruparii,In dreapta si stanga lui ,apostolii formeaza patru grupuri de cate trei .Chiipurile apostolilor ,in 12 ipostaze temperamentale si de conduita morala exprima :frumosul ,uratul,binele si raul supuse intrebarilor constiintei.
Intre 1500 si 1506 Leonardo picteaza ,,Fecioara ,pruncul si Sfanta Ana" si fresca ,,Batalia de la Anghiari"(1503).In prima compozitie este materializata prezenta maternna a Sfintei Ana si de imaginea angelica a Fecioarei Maria.Sentimentele exprimate de cele 2 personaje ,Maria si aAna ,se intalnesc in corolarul armoniei prin iubirea de om.
,,Mona Lisa"este o alta lucrare a lui Leonardo da VInci ,una dintre cele mai cunoscute .Terminata in 1507,Mona lisa reprezinat prototipul fiintei imprevizibile in reactii si conduita morala.Ea reflecta imaginea autoritara prin spirit rational si prestanta,prin luciditate si cunoastere a lumii.Ochii inteligenti evolueaza critic realitatiile din jur,expresia chipului sugereaza un subtil spirit diplomatic ,rezerva unei disponibile tradari.Surasul este al fiintei ermetice ,care nu se dezvaluie niciodata in sinceritate.Mona Lisa sau Gioconda este un alter ego ,o alta proiectie sau chip al personalitatii lui Leonardo da Vinci.
In solilocviul existentei si creatiei lui Leonardo da Vinci ramane ,dupa cum spune pictorul Francesco Melzzi,,un om asa cum Naturii ii este cu neputinta sa mai creeze altul''.

luni, 18 februarie 2008

Sandro Botticelli(1455-1510)

Este ultimul mare pictor al scolii florentine.Pictura sa este una profund originala,intelectuala,dar influiente asupra contemporanilor.Sandro Botticelli este pictorul primaverii si al madonelor.Subiectele sale sunt in mare parte profane.
El abordeaza pentru prima data nudul feminin,preluat din arta greco-romana de la nudurile de zeite.Botticelli foloseste un colorit viu iar expresivitaiile personajelor sunt diafane.In alegoriile sale ,pictorul creaza o lume ireala ,plina de simboluri si sensuri ascunse in care personajele sale feminine devin adevarate idealuri de frumusete.A murit în singurătate, la Florenta pe 17 mai 1510.
Lucrari celebre:,,Primavara", ,,Nasterea lui Venus", ,,Repudiata", ,,Cele 3 gratii", ,,Bacus si Adriana",si cateva desene in creion care o infatiseaza pe Simoneta Vespuci.

Andrea Mantegna(1431-1506)


Andrea mantegna abordeaza atat subiecte profane cat si sacre .Compozitiile sale sunt remarcabile prin redarea iluzionista a spatiului .El introduce tehnica numita Racurci prin care taie cadrul compozitiei in functie de redarea adancimii
.Foloseste voit expresivitati exagerate pe care le dubleaza printrun colorit rece.El moare in Mantua in 13 septembrie 1506 .
Lucrari celebre:,,Isus mort "in care corpul este voit micsorat ,bombandu-i abdomenul si scurtand picioarele prin tehnica racurci, ,,Martiriul Sfantului Sebastian",,Parnasul".

Piero della Francesca(1417-1492)


Piero della Francesca.a fost un pictor şi matematicean italian a cărui operă a fost concentrată aproape exclusiv pe teme cu caracter religios .El a exercitat o influenţă puternică asupra multor pictotori renascentisti.
Picturile sale sunt pline de simboluri si intelesuri fiziologice adanci.Fetele personajelor sunt imobile,lipsite de expresivitate iar corpuile au volume puternice .
Tehnica de lucru poate fii caracterizata apropiata de sculptura ,foloseste perspectiva careia ii elaboreaza o teorie ,,De Perspectiva''.In domeniul pictural suprafetele sale sunt plane iar tehnica se numeste ,,A Plat".. Moare la Borgo San Sepolcro pedata de 12 octombrie 1492.
Lucrari celebre:,,Invierea lui Iisus'', ,,Legenda S?fintei Cruci",portretul ducelui Urbino si al sotiei sale)

sâmbătă, 16 februarie 2008

Tommaso Masaccio(1401-1429)


Masaccio cunoscut si sub numele de Tommaso di Ser Giovanni di Mone este pictorul care face trecerea de la pictura medievala la cea renascentista,prin noutatea viziunilor sale.El pune accentul pe expresivitatea chipurilor si de asemenea este un bun imitator al naturii.Invata de la Brunelleschi si Alberti legiile perspectivei pentru ca sa redeie lumea in care traieste.
Opera lui Masaccio va avea un mare impact asupra pictorilor italieni.Printre picturile lui se numara si:frescele din Capela Brancacci,Sfanta Treime de la Santa Maria Novella,Florenta.

Andrea Verrocchio(1435-1488)


Andrea Verrocchio, cunoscut si sub numele de Andrea di Michele di Francesco de' Cioni a fost un important sculptor si pictor italian.El a fost unul dintre cei mai cautati sculptori ai renasterii,avand propriul sau atelier.Este sculptorul care scoate in evidenta imaginea eroului ,astfel cea mai cunoscuta lucrare a sa este David.Aceasta reflecta o schimbare de viziune:trupul este energic,tanarul est elegant imbracat iar atitudinea sa este mandra,reflectand vointa si putere.Chipul este animat de un suras misterios.
Andrea Verrocchio reia si el modelul statuii ecvestre.Lucrarea sa Il Colleoni realizeaza imaginea perfecta a mandrii si puterii .Incordarea calului si atitudinea mandra si aroganta a personajului pun in valoare forta fizica si cinizmul .

Donatello(1387-1466)



Donato di Niccolò di Betto Bardi cunoscut sub numele de Donatello a fost un sculptor şi pictor italian, primul şi cel mai strălucit sculptor din pragul Renasterii.El a readus in sculptura Statuia ecvestraca si preluare a programelor antice in care imaginea principelui sau a imparatului era prezenta in forum.Donatello a sculptat statuia ecvestra numita Gatamelata in care este prezentata imaginea cal-calaret.Aceasta reflecta idealul de frumusete fizica si inteligenta,acestea fiind opuse fortei brute a animalului.Pentru protectorul său, realizează în această perioadă unele din cele mai frumoase lucrări ale sale în bronz. Una din acestea este populara statuie a lui David primul nud bărbătesc din sculptura Renasterii şi cea mai veche statuie individualaă de la mijlocul secolului al XV-lea.Tânărul David poartă o pălărie încununată cu frunze de laur, în rest este complet gol, ceea ce nu se mai văzuse de la maeştrii antichităţii greco-romane.


Lorenzo Ghiberti(1378-1455)


El a realizat Poarta de est a Baptisteriului din Florenta care mai tarziu a fost supranumita de Michelangelo ,,Poarta Paradisului".Ghiberti inlocuieste tratarea abstracta a spatiiului si stilizarea formelor din Gotic cu modelarea formelor cu un nou spatiu plastic.Pentru sugerarea adancimii el foloseste o tratare diferentiala a reliefului ,de la planuri cu volume puternice in primele planuri ,si detalii abia schitate in fundal. Pe Poarta Baptisteriului din Florenta sunt realizate un nr de 6 panouri decorative in tehnica bazorelief-ului.Ghiberti isi dozeaza spatiul rational ,iar volumele sunt realizate in 3D dand impresia de miscare.

Filippo Brunelleschi(1377-1446)


A fost arhitect,matematician şi sculptor .El face ucenicia de artist în atelierul unui aurar din Florenta si este foarte interesat de studiul Antichităţii de aceea face numeroase călătorii la Roma.
El a realizat cupola Domnului din Florenta ,considerata cea mai importanta inventie a Renasterii .Cupola este ridicata pe un tambur ortogonal ,fiecare latura a ortogonului fiind unita de corespondenta ei printr-un arc ,iar intre arcuri este zidarie.
Arhitectura lui Brunelleschi este una raţională bazată pe linearitatea prospectivă şi pe modularea exactă a spaţiului, de exemplu în Loggia pentru Spitalul Inocenţilor, construită de Brunelleschi între 1421 şi 1424 în care, claritatea, simplitatea şi linearitatea reprezintă o inovaţie a timpului.
Alte realizari ale lui Filippo Brunelleschi sunt: Spitalul inocentiilor,Bisericii San Lorenzo,Palatul Pitti si Capela Pazzi.
Filippo Brunelleschi moare la Florenţa în 1446 fiind înmormântat in Santa Maria del Fiore,iar mormântul său, a rămas necunoscut timp de secole,a fost descoperit în 1972.

vineri, 15 februarie 2008

Arta in secolul al XV-lea -Quattrocento

Este un secol al cautarilor,experientelor si acumularilor artistice spectaculoase.In aceasta perioada se definesc trasaturile artistului multilateral iar panorama artistica este fragmentata in mai multe centre de iradiere:Florenta ,Siena,Urbino,Milano,Venetia.
Arhitectura isi pastreaza un loc privilegiat in arte si cunosate o rapida inflorire,beneficiind de influienta modelelor artistice si de ajutorul matematicii.Activitatea construciva este imensa.
impresionant,ornamentele preluand artaPalatul florentin este un exemplu de reinviere a traditiilor antice prin preluarea planului vechiilor case romane.El avea masivitate si geometrism iar decorativismul fatadelor era greco-romana .Parterul avea putine deschideri ,de dimensiuni mici deoarece aici se afla poarta principala de acces.Palatele puteau avea pana la 3 etaje ,etajele superioare avand deschideri geminate(doua cate doua).Panta acoperiului este marcata de o cornisa puternic profilata.Exemple de palate: Palatul Pitti- Fillippo Brunelleshi, Palatul Ruccellai- L.B.Alberti , Palatul Medici - M.Michelozzi etc
Sculptura cunoaste ,ca si arhitectura o rapida evolutie.Ea devine un domeniu reprezentativ pentru afirmarea noilor idealuri renascentiste .Ea se gaseste in mai multe forme :basoreliefuri, statui ,monumente funerale etc.

miercuri, 13 februarie 2008

Renasterea


Renasterea reprezinta ,,un salt urias si un progres major in gandirea umana"(Jacob Burckhardt),ea marcheaza inceputul unei noi ere ,prin trecerea de la gotic la epoca moderna .Renasterea s-a nascut in Italia prima data ,deoarece aici existau niste conditii prielnice cum ar fi : prosperitatea economica a oraselor dezvoltarea burgheziei etc.Renasterea a avut la baza :
-Redescoperirea culturii si artei greco-romane:arta se indreapta spre cunoasterea vietii inconjuratoare si a realului vizibil datorita evolutii stintei ,a arhitecturii si sculpturii antice.
-Redescoperirea omului si a lumii: umanistii Renasterii erau convinsi de calitatiile omului si de puterea lui de a cunoaste si schimba lumea de aceea il plaseaza in centrul atentiei.
-Individualismul: una dintre trasaturile dementale ale culturii si a artei renascentiste .Se refera atat la personalitatea artistului cat si la cea a comanditarului de arta.Apar nobili care sprijina financiar artisti sau scolile de artisti .
-,,Omul universal" :artisti sunt in acelasi timp arhitecti,sculptori ,pictori ,gravori,matematiceni si poeti.

Arta Bizantina


Arta bizantina se dezvolta pe teritoriile Imperiului Bizantin intre secIV-XV in corelatie cu structura si evolutia imperiului.Cultura si arta bizantina sunt puternic legate de religia crestina si de autoritatea bazileului .Ele au rolul de a impresiona,punand accentul pe latura emotionala care trebuie sa inalte sufletul spre divinitate dar mai ales sa arate maretia imperiului si a statului .
Arta bizantina are un caracter dualist, ea se imparte in arta oficiala elaborata de curtea de la Constantinopole ,iar cealalta directie artistica este cea promovata de manastirile si scolile locale aflate sub dominatia imperiului(Rusia,Serbia,Tarile Romane,Bulgaria).
In arhitectura bizantina predomnina planul bazilical sub forma de cruce greceasca.Bazilicile au intre 3-5 nave avand o nava centrala si douasau mai multe nave laterale .Cupola acopera bazilica,avand dimensiuni mari, ea este ridicata pe pandantivi.
La exterior Bazilicile bizantine sunt relativ simple ,fara decoratii ,din caramida rosie (sau alternand piatra cu caramida),iar in interior erau bogat decorate cu mozaicuri puncticrome si fresce.

sâmbătă, 9 februarie 2008

Arta Gotica



Stilul gotic este al doilea stil international si a aparut in secolul XII, fiind contemporan cu stilul romanic. Goticul se incadreaza intre secolele XII si XIV, fiind raspandit in toate tarile Europei centrale, apusene, nordice si ajungand pana in Polonia si in Carpati. Termenul "gotic" a aparut in Renastere si a fost atribuit artei in perioada afirmarii oraselor. Viata sociala era acum stabila, in urma incetarii navalirilor barbare.
Ca aspect, noutatea pe care o prezinta imediat privirii o biserica gotica in comparatie cu cea romanica este lungimea (in Franta, depasind adeseori 100 m) si inaltimea edificiului (intre 20-50 m); precum si in interior, nava centrala care este mult mai inalta decat navele laterale. Fatada este, in general, flancata de doua turnuri foarte inalte (multe neterminate, fara acoperis, sau inegale ca forma si proportii). Intre cele doua turnuri se afla o mare rozasa, iar in zona inferioara se observa trei sau cinci portaluri. Laturile edificiului sunt sprijinite de caracteristicii arc-butanti, care consolideaza contrafortii, contrabalansand astfel presiunea laterala a boltilor. Un turn-lanterna, de asemenea foarte inalt, este plasat deasupra incrucisarii transeptului cu nava centrala.
Ferestrele sunt numeroase si foarte alungite prin care lumina patrunde abundent si este filtrata de vitralii. Sculptura gotica pe fatadele bisericilor este reprezentata de statui-coloane imaginand siluete de regi si profeti cu aspect imobil, fete austere, trupuri fara solduri si umeri. La inceputul secolului XIII, sculptura se anima, figurile sunt juvenile, vestimentele au falduri ample. Elementele caracteristice ale stilului gotic sunt : bolta pe ogive (iar nu pe arce semicirculare), arcul butant (sprijinind in exteriorul edificiului presiunea laterala a peretilor) si un tip de ornamentatie cu totul nou, care nu se mai supune unei traditii cu valoare de dogma, ci se inspira din observatia directa a naturii.
Catedrale impresionante s-au construit in Germania (Magdeburg, Koln, Lubeck, Bamberg, Naumburg, Leipzig, Erfurt, Nuremberg), in Anglia (La Lincoln, Salisbury, Wells, Cantembury, Gloucester, Lichfield), in Italia (la Milano – Domul, la Modena, Florenta, Venetia-Palatul Dogilosi Ca D'Oro)Orasele din Transilvania s-au dezvoltat in acel timp si in arhitectura religioasa s-a impus acest stil (Biserica Sfantul Bartolomeu din Brasov, bisericile din Prejmer si Bistrita si mai tarziu biserica evanghelica din Sebes, in secolul XV, Biserica Neagra din Brasov, Catedrala Sfantul Mihail din Cluj-Napoca, Biserica Sfantul Niculae din Sighisoara).

Arta Romanica



In timp ce Imperiul Roman de Rasarit- Imperiul Bizantin se mentinea cu o constanta forta, Imperiul Roman de Apus se dezmembra sub puterea barbarilor. Multa vreme aceasta perioada cuprinsa intre 400 si 1400 a fost vazuta ca o perioada cruda, cuprinsa intre doua mari civilizatii: cea a Renasterii si civilizatia romana. De aceea aceasta perioada a fost numita Evul Mediu.
In secolul al XI-lea, Europa incepe sa se contureze asa cum o vedem noi astazi. Nobilii, mari proprietari de pamanturi, au inceput sa-si construiasca castele fortificate, construite pe inaltimi si inconjurate de ziduri puternice si de santurii pline cu apa. Elementul central era donjonul, care era la randul sau o constructie fortificata, putand oferii stapanului posibilitatea de locuire.
Insa cel mai important si reprezentativ element de arhitectura era bazilica,de proportii considerabile, construita din piatra. Ea este compusa dintr-o nava centrala si doua sau patru nave laterale despartite intre ele prin stalpi. In partea de est ea are intotdeauna o absita care adapoteste altarul. Stalpii care despart navele sunt masivi si capiteluri variate, cu decoratii sculptate geometrice sau florale.
Arta romanica se dezvolta intre secolele XI-XIII in statele feudale ale Europei occidentale. Principalulul domeniu de manifestsre a acestei arte este arhitectura, cu doua mari programe: castelele fortificate si bisericile de tip bazilica.Exemple de biserici si catedrale:Domul din Limburg,Catedralele imperiale de la Mainz,Worms,catedrala palatina de la Aachen, Biserica Saint Benoit-sur-Loire,Biserica Saint Trophime...etc..

Cele Sapte Minuni Ale Lumii Antice

Sunt considerate minuni ale lumii sapte dintre creatiile importante ale Antichitatii, impresionante prin dimensiunile lor si realizarea lor tehnica .Majoritatea dintre ale sunt disparute,ele findu-ne cunoscute prin descrieri.Acestea sunt:


1.Piramida lui Kheops-avea o inaltime de 146 m,iar latura bazei este de 230 m.Pentru construirea ei s-au folosit peste 2 300 000 de blocuri de piatra de aproximativ 2,5 tone fiecare .Fetele piramidei erau placate cu blocuri de granit slefuit.


2.Gradinile suspendate ale Semiramidei-au fost construite de Semiramida,regina legendara a Babilonului .Abandonata in desert de catre mama ei a fost hranita de porumbei iar apoi crescuta de niste pastori.Devenind stapana Imperiului Babilonian ,ea comanda construirea unor palate minunate la Babilon si a unor ''gradini suspendate'' situate pe terasele acestora.

3.Colosul din Rhodos- era o statuie uriasa din bronz,avand o inaltime de 32 de metri , se afla la intrarea in portul Rhodos.Ea il reprezenta pe Helios ,zeul soarelui si a fost inaltata de locuitorii orasului la inceputul secolului alIII-lea inainte de Hr.Statuia a disparut in acelasi secol in urma unui cutremur.

4.Farul din Alexandria-
a fost construit in secolui al III-lea inainte de Hr. pentru a calauzi corabiile care intrau in portul Alexandria.Format din 3 corpuri suprapuse ,Farul avea o inaltime de aproximativ 130 de metri si era in intregime din marmura alba .A fost distrus in secolele XII si XIV ,in urma unor cutremure si la incercarile arabilor de a-l darama.



5.Mausoleul din Halicarnas-este mormantul lui Mausol rege al statului antic Caria ,ridicat la Halicarnsa ,el a fost inceput de Mausol si terminat de sotia sa Artemisa.


6.Statuia lui Zeus din Olimpia-statuie crisoelefantina (executata in lemn si placata cu fildes si aur ),al carei autor este Fidias .Plasata in marele templu din Olimpia,statuia avea o inaltime de 12 metri si il infatisa pe zeu asezat pe tron ,avand in mana dreapta o statueta a zeitei Victoria ,iar in cealalta mana un sceptru.A fost distrusa in secolul al IV-lea dupa Hr.

7.Templul zeitei Artemis din Efes-inceputul secolului al VII-lea inainte de Hr. si terminat in secolul al IV-lea inainte de Hr.templul era construit din stil ionic si avea 127 coloane ,bogat decorate cu soclu .El a fost distrus in secolele IV -VI dupa Hr.

Arta In Evul Mediu

Evul Mediu este astazi privit ca o perioada importanta in evolutia civilizatiilor europene ,ca o perioada a cuceririi cultural-artistice.
La baza formarii civilizatiei medievale stau elementul greco-latin (traditia gandirii grecesti ,a celei politice si juridice latine) ,aportul popoarelor germanice,bizantin si arab ,precum si ideologia crestina institutionalizata .
Se formeaza 2 zone culturale:in cea dintai supravietuieste civilizatia romana,iar regii ostrogoti ,vizigoti ,vandali ,trecand la crestinism ,vor incerca sa refaca sau sa pastreze vechiul cadru de viata roman.Cea de-a 2-a zona este cea a Imperiului Bizantin,care va renunta treptat la civilizatia romana ,punand bazele unei civilizatii noi, punand accentul pe biserica.
In Occident a avut loc''Renasterea Caroligiana si Ottoniana " sec VIII-IX.Carol cel Mare devine cea mai importanta personalitate a Europei prin dorinta lui de a reface Imperiul Roman.In timpul sau se construiesc biserici care prin noutatea solutiilor consecutive vor influienta stiluri artistice ulterioare .Intre secolul al XII-lea si alXIII-lea are loc o adevarata ''Renastere Medievala" care cuprinde intregul continent ,o explozie cultural-artistica decisiva pt evolutia ulterioara a Europei.
Cruciadele vor determina un contact direct intre europeni si Imperiul Bizantin ,fiind o cale de transmitere a influientelor cultural-artistice .Apar primele universitatila Paris,Oxford,Cambridge ,Toledo,Bologna...etc.

Arta Asiriana


Se dezvolta in orase importante ca Assur si Ninive.Datorita expansiunii asirienilor ,arta lor se regasesc certe influiente sumero-akkadiene si babiloniene.
Cea mai importanta constructie este palatul ,un edificiu impunator ridicat pe terase inalte .Aceste palate se intindeau pe suprafete marisi aveau porti de intrare impozante ,scari monumentale ,turnuri si creneluri .Turnurile erau decorate in relief cu figuri uriase de animale reale sau fantastice.Intre zidurile palatului se aflau numeroase curti interioare deschise ,in jurul carora se grupau camere de locuit si anexe necesare desfasurarii vietii.In mijlocul palatului se ridica zigaratul de 7 etaje.
Sculptura este reprezentata de statui impozante de regi ,figuri de animale fantastice de 3-4 metri inaltime ,cu trupuri de animal si capete de om ,aripi si 5 picioare .In afara de aceste statui ,relieful impodobeste peretii palatelor ,sub forma frizelor.Ele infatiseaza mai ales regi pe tron siruri de prizonieri ,scene de lupte sau vanatoare si zeitati inaripate.Exemple:Statuia regelui Assurnasirpal II,Assurnasirpal la vanatoare ,leoaica ranita ,etc.

sâmbătă, 2 februarie 2008

Arta Babiloniana


Cunoaste o mare dezvoltare ,in stransa legatura cu Babilonul care devine incepand cu secolul al II-lea i Hr. un oras puternic din punct de vedere comercial si militar .
Arta Babilonului se dezvolta in doua etape:arta Vechiului Babilon si arta Noului Babilon.Babilonul va aduna bogatii imense care vor duce la dezvoltarea unei vieti luxuase si la inflorirea artei.
Cea mai importanta constructie este palatul-fortareata bogat decorat cu caramizi smaltuite sau reliefuri tot din caramida smaltuita .Motivele decorative erau animaliere ,florare sau geometrice .Desi orasul a fost distrus de nenumarate ori ,el afost reconstruit de catre Nabucodonosot al II-lea care a refacut vechiile fortificatii,adougand in fata lor la intrte ,Poarta zeitei Istar .Tot atunci au fost realizate si celebrele gradini suspendate ale Semirandei si templul lui Marduk(sau Turnul Babilonului)

Arta Indiei Antice


Manifestarile artistice ale Indiei antice cunoscute pana astazi nu au o vechime comparativa cu cea a artei chineze .Astfel epoca de inflorire a artei antice indiene este cuprinsa intre secolele III i Hr. si IV d Hr.
In arhitectura ,momentul cel mai tipic al acestei epoci este stupa,care are rolul unui edificiu comemorativ; el avea un caracter funerar si era destinat pasrtarii relicvelor.Avand forma unei calote de piatra ,stupa poate fi un monument de sine statator sau poate fi asezat in interiorul templelor .O caracteristica generala a tuturor monumentelor arhitecturii indiene este bogatia decoratiei sculptate.
Pe langa bogatia basoreliefurilor de pe capitelurile coloanelor ,un loc important in sculptura indiana este acordat ,inca din aceasta perioada ,reprezantarii lui Buddha.El apare cel mai adesea infatisat in timpul contemplatiei ,asezat cu picioarele incrucisate si cu ochi intredeschisi.Figura sa exprima liniste interioara ,dar si inchidere in sine ;ea asculta de regulile de reprezentare impuse de religia budista.
Civilizatia Indiei antice a avut o importanta forta de raspandire ,influientand arta regiunilor invecinate

Arta Chinei Antice


Istoria artei chineze se intinde ,ca si arta egipteana,pe parcursul a mai multor milenii:din milieniul al III-lea i Hr.pana in secolul al III-lea d Hr. .In cadul ei ,cea mai reprezentativa perioada este cea a dinastiei Han.
Cea mai insemnata constructie a antichitatii chineze este fara indoaiala Marele Zid Chinezesc ,ridicat din caramida ,piatra si pamant ,pe o lungime de 3000 de km si avand o latime de 10 metri.
Insa cea mai reprezentativa forma de arhitectura este cea funerara:mormintele imparatiilor se compuneau din camaerele mortuale ,sapate in pamant ,si templul ,situat la suprafata care servea ceremoniilor religioase.In morminte s-au gasit numeroase figurine (reprezentand fiinte umane si animale),vase ,cat si obiecte de gospodarie in miniatura.
Arta bronzului cunoaste in China forme de o vrietate aparte : vasele si oglinzile din bronz se remarca atat prin varietatea formelor ,cat si prin bogatia decoratiilor.
Arta antica chineza ramane pt epocile viitoare o sursa de inspiratie ,dezvoltand o traditie care face din arta Chinei una dintre cele mai bogate manifestari plastice care au influientat ,datorita fortei sale artistice ,arta Coreei ,Japoniei,Indochinei si a altor tari ale Orientului.

vineri, 1 februarie 2008

Sculptura Romei Antice


Prin cucerirea Greciei ,Roma a fost umpluta de statui grecesti,iar artistii greci sau italieni care au lucrat aici impreuna si au dat nastere sculpturii greco-romane. Un exemplu al acestei sculpturi greco-romane este statuia imparatului Augustus (220 i Hr.)care il reprezinta pe acesta declarand victoria in fata poporului .
Genul portretului se dovedeste a fii cel mai original,caracterizandu-se prin cautarea expresiei asemanarii cu fiecare personaj.
Sculptura romana pastreaza un echilibru intre realism si idealizare.Doar catre perioada de sfarsit a imperiului, spiritul de idealizare invinge ,accentul punandu-se p poza artficiala ,attudinea retorica ,vestimentatie bogata ,raceala si convetionism.Portrete:Portretul Faustinei,Nero , Cezar etc.

Arta Romei Antice



In secolul al-III-lea i.Hr. Roma devine cel ,mai important oras al Italiei ,ea cucerind in urmatoarele secole toate statele din jurul sau.In aceste conditii ,preocuparile urbanistice devin la Roma din ce in ce mai importante .
Arhitectura romana se caracterizeaza printr-o mare varietate a constructiile :piete publice ,bazilici,amfiteatre, temple, arcuri de triumf,etc.La Roma ,piata principala a orasului se numea forum,cel mai mare fiind construit de imparatul Traian,la inceputul secolului al II-lea dupa Hr.
Bazilica servea drept tribunal, spatiu comercial sau spatiu de intrunire.Ea era o constructie dreptunghiulara care avea o nisa spe una din laturile ei, mari , numita absida.
Amfiteatrul roman ,ca si circul era un loc destinat distractiilor pentru popor: luptele de gladiatori, concursuri sportive etc .Colosseum-ul sin Roma este tipul cel mai complex si bogat al amfiteatrului.
Templul roman se aseamana cu cel grecesc ,noutatea insa este ca templul roman are un plan circular ,inconjurat de coloane .
Arcul de triumf este un fel de poarta monumentala care aminteste de un everiment important sau de o victorie militara.El este decorat cu basoreliefuri si sculpturi care ilustreaza everimente care au stat la baza construirii acestuia.

Sculptura Greciei


Sculptura este semnificativa pentru arta greaca.Cele mai utilizate teme sunt: chipul uman ,zei si zeite si deasemenea reprezentarea invingatorilor de la diverse intreceri sportive.
In perioada clasica se atinge punctul maxim al evolutiei sculpturii.In aceasta perioada se stabilesc canoanele de frumusete si perfectiune .Dar ele nu presupun blocarea libertatii artistului si supunerea lui neconditionata in fata regurilor rigide .O data cu victoria greciilor asupra persilor ,arta greaca si sculptura exprima emotia colectiva ,civila si religioasa al intregii cetati.
Victoria de la Samotrace si Discoblolul(aruncatorul de disc) dovedesc observarea foarte atenta a corpului uman si crearea unor opere armonioase, pline de dinamism,forta si seninatate .In acelasi timp ,in statuiile grecesti in aceasta perioada figura umana este idelizata ,ele reprezinta frumusetea sau omul perfect(,,omul-zeu").
Moscoforul reprezinta un om care duce in spate un vitel.Expresia chipului linistit ,cu zambetul pe buze nu sugereaza efortul depus ,ramanand complet lipsit de expresivitate.
Statuia lui Poseidon zeul este reprezentat printr-un nud de barbat puternic ,matur surprins in momentul aruncarii tridentului(furcii).
Laocoon grupul statuar infatiseaza suferinta preotului Laocoon pedepsit de zeita Athena,protectoarea grecilor, pentru ca s-a opus introducerii calului in cetatea Troiei .Sculptura a devenit simbolul tragediei traite de preot, sugerandu-se ultimele momente din viata.